کشف نوعی سلول که مسئول تحریک التهاب مزمن و خفیف در بافت چربی است

4 ژانویه 2021- وقتی سلولهای چربی در بدن با چربی بیش از حد ظرفیتشان پر می شوند، بافت چربی ملتهب می شود. این التهاب مزمن و سطح پایین یکی از عوامل محرک بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی است.

اکنون، دانشمندانUT Southwestern ، نوعی از سلولها را کشف کرده اند که حداقل در موش ها عامل محرک این التهاب در بافت چربی هستند. یافته های آنها که در Nature Metabolism منتشر شده است، در نهایت می تواند به روش های جدیدی برای درمان چاقی منجر شود.

پرفسور Rana Gupta، مدیر این مطالعه و دانشیار داخلی در مرکز پزشکی  UT Southwestern، گفت: التهاب سلول های چربی در افراد چاق با بسیاری از بیماری های هم آیند که با اضافه وزن همراه می باشند- سرطان، دیابت، بیماری قلبی و عفونت- مرتبط است. با شناسایی این سلول ها، ما گامی مهم در جهت درک برخی از وقایع اولیه که به التهاب منجر می شود، برداشته ایم.

هنگامی که فردی کالری بیش از حد نیاز خود مصرف می کند، کالری اضافی به صورت تری گلیسیرید در داخل بافت چربی ذخیره می شود که به آن بافت چربی سفید (WAT) نیز می گویند. محققان می دانند که در افراد چاق، WAT بیش از حد کار می کند، تا در نهایت سلولهای چربی شروع به مردن می کنند و سلولهای ایمنی فعال می شوند. اما مکانیسم دقیقی که این التهاب را بوجود می آورد، کاملاً شناخته نشده است.

در حالی که بسیاری از مطالعات بر روی مولکولهای سیگنالینگ تولید شده توسط سلولهای چربی یا سلولهای ایمنی در WAT که ممکن است در التهاب موثر باشند، متمرکز شده اند، تیم پرفسور Gupta روش دیگری را در پیش گرفت. آنها بر روی رگهایی که خون و همچنین سلولهای ایمنی و مولکولهای التهابی را به WAT منتقل می کنند، متمرکز شدند. در سال 2018 ، گوپتا و همکارانش یک نوع جدیدی از سلولهای پوشاننده ی رگهای خونی در بافت چربی را در موش ها شناسایی کردند که یک نوع سلول اجدادی چربی (APC) یا سلول پیش ساز است که به سلول های چربی بالغ تبدیل می شوند.اما بر خلاف بیشترسلولهای اجدادی، سلول های جدید به نام fibro- inflammatory  progenitors یا FIPs ملقب شدند زیرا این سلولها سیگنالهایی را تولید می کنند که التهاب را تحریک می کنند. در این تحقیق جدید، محققان با دقت بیشتری نقش FIP را در واسطه گری التهاب بررسی کردند.

فقط در طی یک روز پس از تغییر تغذیه ی موش های نر جوان به رژیم غذایی پرچرب، پرفسور گوپتا و همکارانش دریافتند که سلولهای FIP به سرعت تعداد مولکول های التهابی تولید شده را افزایش می دهند. پس از 28 روز تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، آنها افزایش قابل توجهی در نسبتFIP ها در مقایسه با سایرAPC ها پیدا کردند.

پرفسور گوپتا می گوید: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد این سلول ها نقش بسیار فعال و زودهنگامی به عنوان دروازه بان التهاب در بافت چربی دارند.

برای نشان دادن اینكه افزایش تعداد و فعالیتFIP ها، فقط یك عارضه جانبی از وجود سلولهای چربی از قبل ملتهب نبوده است، تیم تحقیقاتی ژن اصلی سیگنالینگ ایمنی، یعنی ژن Tlr4را ازFIP ها در بعضی از موشها حذف كرد. بعد از پنج ماه تغذیه با رژیم پرچرب، موش های فاقد،Tlr4 به همان اندازه ی موش های دیگر که با رژیم پرچرب تغذیه می شدند، وزن و چربی اضافه کرده بودند.

اما موشهای مهندسی شده ی ژنتیکی- با FIP که دیگر نمی توانستند همان سیگنالها را تولید کنند- دیگر دچار التهاب زیادی نشدند و سطح مولکول های التهابی در WAT آنها نزدیکتر به میزان مشاهده شده در موش های تحت رژیم های غذایی کم چرب بود.

پرفسور گوپتا و همکارانش نشان دادند که افزایش سطح یک مولکول سیگنالینگ مرتبط به نام ZFP423، درFIPها، همچنین می تواند التهاب سلول های چربی موش را بهبود بخشد. این یافته ها به راه های احتمالی برای کاهش خطر بیماری در افراد چاق اشاره دارند.

پرفسور گوپتا می گوید: به نظر می رسدZFP423 ، می تواند برای كند كردن سیگنال های التهابی در این سلول ها ترمز مهمی باشد. البته، باید دید که آیا تاثیر آن در انسان نیز مانند موش است یا تفاوت دارد.

پرفسور گوپتا و تیمش، برای درک بهتر این که چه جنبه ای از رژیم غذایی پرچرب باعث افزایش سیگنالینگ التهابی درFIPها می شود و همچنین اینکه آیا این نتایج در مورد بافت چربی انسان نیز صادق است، در حال برنامه ریزی برای آزمایشات آتی هستند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210104/Scientists-discover-cell-responsible-for-triggering-chronic-low-level-inflammation-in-fat-tissue.aspx